Dzisiaj jest sobota, 25.03.2017, godzina: 04:52,
Strona Główna Kontakt Mapa Strony

Szanowni Państwo!

Zapraszamy do zwiedzania tajemniczych i osobliwych podziemi w Polsce.
Na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na turystykę specjalistyczną. Jedną z jej odmian jest turystyka podziemna. Rodzi się specyficzna moda na zwiedzanie podziemi, które zawsze przyciągały ludzi swoją tajemniczością, niedostępnością, historią...

Pomilitarne

MIĘDZYRZECKI  REJON  UMOCNIONY

-  TRASA  W  PNIEWIE

położenie: Pniewo, powiat międzyrzecki, województwo lubuskie. Dojazd drogą krajową nr. 3 do Kaławy, skąd na zachód za drogowskazami [ok. 1,5 km]. Cześć obiektu Międzyrzecki Rejon Umocniony - systemu niemieckich fortyfikacji naziemnych i podziemnych z lat 1936-1944. Trasę stanowi Grupa Warowna ,,Scharnhorst", w tym bunkry 717 i 716, podziemny dworzec ,,Heindrich", koszary i magazyny.


FORT  LEGIONÓW  -  WARSZAWA

położenie: Warszawa, woj. mazowieckie Fort Władimir (Legionów) zbudowano w latach 1850-1854. Jest jednym z sześciu fortów zewnętrznego pierścienia Cytadeli Warszawskiej. Od strony Nowego Miasta bronił przeprawy na Wiśle. Do zwiedzania udostępnione są trzy systemy podziemi.


TWIERDZA  KOSTRZYN

położenie: Kostrzyn nad Odrą, pow, gorzowski, woj. lubuskie XVI-wieczny obiekt militarny, składający się z sześciu bastionów, z których zachowały się trzy: "Filip", "Brandenburgia" i "Król". Do zwiedzania udostępniony jest Bastion "Filip" (część naziemna i podziemna). Trasa turystyczna przebiega również przez "Kostrzyńskie Pompeje" - teren Starego Miasta, całkowicie zniszczonego w czasie II wojny światowej.


BUNKIER  KOLEJOWY  W  STRZYŻOWIE

położenie: Strzyżów, województwo podkarpackie W odróżnieniu od pozostałych schronów kolejowych na terenie Polski, schron w Strzyżowie ma charakter tunelowy. Niemcy, projektując kompleks „Anlage Sud” postanowili wykorzystać zbudowany przed I Wojną Światową tunel kolejowy linii Jasło - Rzeszów.


BUNKIER  KOLEJOWY  W  KONEWCE

położenie: Spała, gmina Inowłódz, powiat tomaszowski, województwo łódzkie Z końcem 1939 roku w okolicach Spały i Tomaszowa Mazowieckiego Niemcy rozpoczęli przygotowania do budowy stanowisk dowodzenia środkowym odcinkiem frontu w przewidywanej już wtedy wojnie ze Związkiem Radzieckim. Obiekty otrzymały kryptonim „Anlage Mitte”.


TWIERDZA  TORUŃ  -  FORT  IV

położenie: Toruń, województwo kujawsko-pomorskie Fort IV został zbudowany w latach 1878-1884 jako trzeci z kolei fort toruńskiego pierścienia fortecznego. W roku 1894 fort otrzymał nazwę własną YORCK. Część podziemną stanowią poterny prowadzące do kaponier barkowych. W 1971 roku uznany za zabytek architektury militarnej.

 

 

 PODZIEMNE  BUDOWLE  GÓR  SOWICH 

OBIEKT  WŁODARZ

położenie: Jugowice, powiat wałbrzyski, województwo dolnośląskie. Dojazd do obiektu oznakowany tablicami informacyjnymi możliwy jest od Jugowic lub od miejscowości Walim. Dla autokarów i większych pojazdów przeznaczona jest droga od Jugowic pozbawiona ostrych, trudnych zakrętów i podjazdów. Jeden z najbardziej tajemniczych i największych podziemnych kompleksów w Górach Sowich, wybudowanych w latach 1943-1945 w ramach programu RIESE. Ogromny zespół korytarzy, umocnień i hal o nieustalonym przeznaczeniu.

 

 PODZIEMIA BĘDZIŃSKIE

położenie: Będzin, powiat będziński, województwo śląskie. Obiekt wybudowany w trakcie II wojny światowej przez Niemców. Miał służyć jako schron przeciwlotniczy dla ludności niemieckiej i miał charakter systemu korytarzy-sztolni. Jego budowę zapoczątkowano najprawdopodobniej w 1943 roku, jednak nigdy nie został on ukończony.


MIĘDZYRZECKI REJON UMOCNIONY PODZIEMNA TRASA TURYSTYCZNA PĘTLA BORYSZYŃSKA

położenie: Boryszyn, powiat świebodziński, gmina Lubrza, woj. lubuskie. Pętla Boryszyńska to część Frontu Ufortyfikowanego Łuku Odry-Warty [FF OWB] .To jeden z najciekawszych kompleksów fortyfikacyjnych na terenie Polski. Zadaniem FF OWB było zabezpieczenie wschodniej granicy III Rzeszy przed atakiem ze strony Polski.

 

 

 



Stowarzyszenie Podziemne Trasy Turystyczne Polski, wyraża zgodę na udostępnienie materiałów publikowanych na stronie www.podziemia.pl w celach dydaktycznych, edukacyjnych i promujących Podziemne Trasy Turystyczne w całości lub wybranych fragmentach do innych stron internetowych lub do druku. Warunkiem koniecznym jest podanie autora artykułu, fotografii oraz adresu linku prowadzącego do strony www.podziemia.pl.